سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با خرد است که آدمیان به ستیغ دانش [امام علی علیه السلام]
موهبت
 
علامتی که نشان میدهد کمبود فیبر دارید

فیبر باقی مانده ی غذاهای گیاهی و میوه ها است . فیبر از نظر علم شیمی ترکیبی است که سلولز – همی سلولز – پکتین – لیگنین – صمغ ها و سایر کربوهیدارتهای غیر قابل هضم . فیبر ها قادرند مقداری آب به خود گرفته مدفوع را نرم و حجم آنرا زیاد کنند .

فیبر

فیبر

فیبر باقی مانده ی غذاهای گیاهی و میوه ها است . فیبر از نظر علم شیمی ترکیبی است که سلولز – همی سلولز – پکتین – لیگنین – صمغ ها و سایر کربوهیدارتهای غیر قابل هضم .

این مواد معمولا در روده ی انسان قابل هضم نمی باشند . لذا برای بدن تولید انرژی نمی کنند و تنها استفاده آن ها این است که باعث پر کردن روده شده عبور فضولات را در روده تسریع نموده ، حرکات دودی شکل روده را تحریک می نمایند . به عبارت دیگر فیبر ها قادرند مقداری آب به خود گرفته مدفوع را نرم و حجم آنرا زیاد کنند . بدین سبب عبور مدفوع در روده تسهیل شده یبوست بر طرف می گردد . بنابراین هر شخصی باید روزانه مقداری مویه –سبزی و غلات همراه با مقداری کافی آب مصرف نماید تا بطور طبیعی فضولات روده او تخلیه گردد .

این مقدار برای هر کیلوگرم وزن بدن یک شخص بالغ حداقل 100 میلی گرم فیبر است که باید با غذاهای روزانه مصرف شود .

ارتباط فیبر غذا با بیماریها

امروزه با پیشرفت صنایع غذایی برای اینکه غذاها اسان جویده شوند ، خوشمزه و خوش طعم گردند با وسائل ویژه ای فیبر آنها گرفته و حذف می شوند ولی تحقیقات دانشمندان نشان داده است . کم شدن مواد فیبری رژیم غذایی در بروز بیماری های زیر دخالت دارد .

نارسائی قلب – بیماری های قلب و عروق – بالا بودن کلسترول خون – افزایش چربی خون – مرض قند – چاقی – بیماری های روده از قبیل یبوست های مزمن – بواسیر – آپاندیسیت – دیورتیکولیت – و بالاخره سرطان روده .

لذا توصیه می کنند که برای جلوگیری از بروز حملات قلبی ، برای کم شدن کلسترول خون – معالجه مرض قند – مبارزه با چاقی و یبوست لازم است مردم در رژیم غذایی خود مقدار متناسب مواد فیبری اضافه کنند .

در مورد سرطان روده فرضیه های فعلی بر این اساس استوار است که رژیم پر فیبر ممکن است سبب رشد باکتری های مخصوص در روده شود و این باکتری ها قادر به متابولیزه کردن مواد سرطان زا به مواد غیر سرطان زا در روده گردند .

لازم به تذکر است که مراکز تحقیقات پزشکی و غذایی هنوز موفق نشده اند صریحا اظهار نمایند چه نوع و چه مقدار فیبر باید به غذای انسان افزوده شود تا بهترین نتیجه به نفع سلامتی بدن عاید گردد و لذا در مصرف مواد فیبری لازم است جانب اعتدال رعایت شود .

دانشمندی به نام فماندز با تجربیات ارزنده خود نشان داد که اگر مصرف فیبر (میوه – سبزی – نان گندم ) از 6 گرم به 20 گرم در روز افزایش یابد ، وزن مدفوع از 95 گرم به 121 گرم خواهد رسید و دفع روزانه پتاسیم بتوسط مدفوع از 5/6 میلی اکی و الان به 13/8 میلی اکی والان تجاوز می کند و دفع سدیم کمی افزوده می شود . به گزارش آسان طب  همچنین دفع اسیدهای آلی زیاد می شود و همین دفع اسیدهای آلی باعث لینت مزاج و گاهی اسهال می شود .

به طور کلی با رژیم های پر فیبر (سبزی و میوه زیاد ) مقدار ازت و چربی بیشتری دفع می گردد و بدین طریق افرادی که چربی خونشان بالا است می توانند بدون خوردن دارو ، با مصرف مویه وسبزی ، چربی خون را تا حدی پایین بیاورند .

 

منبع مطلب فیبر : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:44 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
بک لینک بک لینک