سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت می گردد تا سلامت بماند و می پرسد تا بفهمد . [امام علی علیه السلام ـ در توصیف مؤمن ـ]
موهبت
 
معرفی انواع گیاهان دارویی و شناخت خواص ...

در سرزمین ایران گیاهان دارویی متنوعی موجود است که هر کدام فواید بسیار زیادی دارند . به طور مثال پمادهایی که از گیاه بذرالنج تهیه می شود ، تحت نظر پزشک ، در دردهای روماتیسمی مصرف می شود . گیاه برزک یا تخم کتان ضد سرطان است و کم کننده کلسترول بد خون و تری گلیسرید و موثر در کاهش فشار خون می باشد .

خواص گیاهان دارویی

خواص گیاهان دارویی

خواص گیاهان دارویی بسیار متنوع است . در سرزمین ایران گیاهان دارویی متنوعی موجود است که هر کدام فواید بسیار زیادی دارند . در زیر به خواص گیاهان دارویی بذرالنج ، برزک و بخور مریم اشاره می کنیم .

خواص گیاهان دارویی : گیاه بذر النج ( بنگ دانه )

بذر النج تمام بخش هابش پوشیده از کرک های بسیار سمی است و در قدیم آن را گیاه جادویی خواب آور می دانستند .

برگ ها و ساقه و دانه اش محتوی آلکالوئید های سمی مثل هیوسیامین ، اسکوپولامین ، و آتروپین می باشد که این مواد بر سیستم اعصاب مرکزی و پاراسماتیک اثر می کند اثرش مثل رازک می باشد . برای رفع درد دندان و جلوگیری از استفراغ مصرف دارد . به دلیل داشتن اثر سمی شدید در طب سنتی و مردمی مصرف آن زیاد معمول نبوده است و امروزه هم در تهیه داروهای آرام بخش و ضد آسم ، ترمیم کننده و تقویت کننده سیستم اعصاب حرکتی و تکسین ناراحتی هایی که در رابطه با پیری و ضعف و جراحی ها ایجاد می شود به کار می رود.

پماد ها و ضماد هایی هم از ترکیب روغن دانه آن و برگ ها و گلش تهیه می شود که در دردهای روماتیسمی مصرف می شود ولی چون اثر سمی شدیدی دارد مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد .

در حساسیت ها و نارحتی های دستگاه گوارش هم قرص هایی که در ترکیب آنها هیوسامین است تجویز می شود .

خواص گیاهان دارویی : برزک یا تخم کتان

گیاه برزک یا تخم کتان ، ضد سرطان است و کم کننده کلسترول بد خون و تری گلیسرید و موثر در کاهش فشار خون و تقویت کننده بدن در برابر بیماری های قلبی و رگ ها و رشد مو و ناخن و پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است .

بخور ساقه کتان برای رفع گرفتگی بینی حاصل از زکام و پودر سوخته آن برای جلوگیری از خونریزی زخم ها و کمک به التیام آنها مصرف می شود گل آنها مفرح و مقوی قلب است . تخم آن مایل به زردی و و براق و نرم و مسکن است بعضی از دانه ها سفید یا متمایل به قرمز یا سیاه است .

مدر بول و شیر و عرق و ملین و برای ناراحتی کلیه و مثانه و در امعاء است و با کمی فلفل برای تقویت قوه باء افراد ضعیف و ناتوان مفید است . همچنین ریشه اش مایل به سردی و پودر ساییده خشک شه آن برای زخم ها مفید است . از خواص گیاهان دارویی اکثرا بهبود زخم هاست که تخم کتان از این امر مستثنی نیست .

بو داده دانه برزک قابض و برای ناراحتی های سینه و سرفه بی نهایت مفید است و ضمادش با تخم اسپرزه جهت تسکین درد مفاصل و نقرس و سیاتیک موثر است . به گزارش اسان طب برزک در آب سرد برای رفع بعضی جوش های نرم صورت و مالیدن لعاب آن به صورت برای رفع جوش های نرم و یا بعضی لکه های سیاه و جوش های سر سیاه و چربی پوست بسیار مفید و موثر است .

مرهم و ضماد مخصوص به نام مرهم اولئو کلکر ( روغن برزک + آب آهک ) تهیه می شود که برای درمان سوختگی ها مصرف می شود . مخلوط این روغن با الکل و صابون های پتاسی برای دردهای روماتیسمی موثر است برای رفع آبسه و ورم پوستی خمیر آرد دانه برزک با آب اثر بسیار دارد .

اگر دانه آن را در آب گرم ریخته کمی برگ یا گل ختمی را به آن اضافه کنید برای دفع ورم معده و ناراحتی های گوارشی دام ها به کار می برند . در مبارزه با دیابت هم نقش کمکی می تواند داشته باشد .

خواص گیاهان دارویی : بخور مریم

ریشه و غده زیر زمینی و عصاره آنها به مصرف دارویی می رسد . اثر عصاره اش بیشتر است موجب رفع لکه هایی که در آن افتاب روی صورت به وجود می آید و نقرس و ضعف های عصبی مفید است .

ضماد این گیاه دارویی با روغن زیتون کهنه شده برای رفع شکاف ها و ترک های اندام که در برابر سرما ایجاد می شود مفید می باشد . بوئیدن گیاه تازه آن که کوبیده باشد برای تخلیه و تمیز کردن بینی و تخم آن لینت بخش مزاج است .

همچنین جلا دهنده پوست و ضماد تخمش برای ناراحتی های جلدی مثل زرده زخم و لکه های صورت که در اثر آفتاب ایجاد می شود و خنازیر ( بیماری ورم گلو) و ورم سخت و رنجوری و مصرف آن به صورت سرمه کشیدن در چشم برای ریزش آب از چشم مفید است .

 

منبع مطلب خواص گیاهان دارویی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:46 عصر     |     () نظر
 
شوهر ایده آل با زنش صحبت میکند

شوهر ایده آل بودن ، یکی از مهارت های اجتماعی در بهتر زیستن است که نقش اساسی در خانواده داشته و به عهده مردان می باشد . زندگی شغلی آقایان ارتباط مستقیمی با زندگی شخصی و خصوصیات دارد . هر چه در خانه شادتر باشند و ارتباط بهتری با همسرشان داشته باشند ، انرژی بیشتری دارند تا صرف کارشان کنند .

شوهر ایده آل

شوهر ایده آل

 

شوهر ایده آل بودن ، یکی از مهارت های اجتماعی در بهتر زیستن  است که نقش اساسی در خانواده داشته و به عهده مردان می باشد  . زندگی شغلی آقایان ارتباط مستقیمی با زندگی شخصی و خصوصیات دارد . هر چه در خانه شادتر باشند و ارتباط بهتری با همسرشان داشته باشند ، انرژی بیشتری دارند تا صرف کارشان کنند .

مهارت بهتر بودن و شوهر ایده آل بودن

ارتباط غلط با همسرتان نیرویی را که برای موفق شدن در کارتان لازم است از وجودتان دور می کند و شما احساس می کنید که دست به هر کاری که می زنید و وارد هر شغلی که می شوید دچار شکست می گردید . عقیده بر این است که برای بهتر زیستن در کانون خانواده و ارتباطات اجتماعی در بین افراد خانواده بیشترین نقش را آقایان دارند . به همین خاطر لازم است آقایان با توجه به مشغله های فراوان در محیط خارج از خانه ، فشارهای روحی برای کار بیشتر ، توصیه زیر را برای بهتر بودن و بهتر زیستن به کار برند .

شوهران دوست دارند بدانند که چگونه می توانند خانه شان را نسبت به خودشان متعهد و علاقه مند نگه دارند و یک شوهر ایده آل شوند  . با رشد آگاهی شماست که متوجه می شوید نیازها و خواسته های زنان ممکن است با شما متفاوت باشد . با یادگرفتن و اجرای فنون زیر شما دارای همسری شاد و دوست داشتنی ، حامی ، علاقه مند و وفادار می گردید و تغییرات معجزه آسایی را در زندگیتان پدید می آورید .

ویژگی های شوهر ایده آل

1. شوهر ایده آل ، زنش را شریک زندگی‌اش می‌داند؛

زن کسی نیست که کنترل شود و در راه ارضای نیازهای شوهر به دنبال تسلط بر او باشیم. زن را باید شناخت ، درک کرد و بدانیم او نیز اهداف خاص خود را دارد. زن، کودک هم نیست. او شریک زندگی‌ای است که شوهرش باید راه ارتباط برقرار کردن با او را بیاموزد.

در ازدواج، مرد و زن شریک یکدیگر می‌شوند. وقتی شوهر از صمیم قلب زنش را شریک زندگی اش ببیند، تصمیم‌گیری را به یک کار مشترک بدل می‌کند. شوهر عاشق، شوهری است که درباره آنچه برای زنش از همه مهم‌تر است فکر می‌کند و مصمم است تا روند تصمیم‌گیری را در این جهت هدایت کند. اگر زن نیز عاشق شوهرش باشد به آنچه برای شوهرش از همه چیز مهم‌تر است فکر می‌کند و در نهایت، بهترین تصمیم را می‌گیرد.

2. شوهر ایده آل ، زنش را بی قید و شرط دوست دارد؛

عشق بی قید و شرط یعنی همسرمان را بدون هیچ شرطی یا در ازای وظیفه ای و بدون توجه به ویژگی هایش دوست داشته باشیم و او را برای خودش بخواهیم .  تفکر امروزی مردم، بیشتر حسابگرانه است: «اگر مرا دوست داشته باشی من هم تو را دوست خواهم داشت.» ما حتی در زندگی زناشویی نیز خود‌محور هستیم. کانون تلاش‌های ما رفع نیازهای خودمان است. برایشوهر ایده آل بودن باید به این نکته توجه کرد .

در مقابل، عشق بی قید و شرط، بر روی رفع نیازهای دیگری تکیه می‌کند. در زندگی زناشویی، این شوهر است که در پی عالی‌ترین منافع و مصالح زن می‌رود. شوهر حتی اگر با تلاش‌های زن هم کاملاً موافق نباشد از آن‌ها حمایت می کند. این شوهر است که به زن کمک می کند تا به اهداف و آرزوهایش برسد، زیرا برای او به عنوان یک شخص احترام قائل است. شوهر نمی‌گوید: «اگر فلان کار را برایم بکنی من هم ظرف‌ها را می‌شویم». شوهر می‌گوید: «من ظرف‌ها را می‌شویم چون می‌دانم خسته‌ای».

همه ما دوست داریم فکر کنیم کسی ما را بی قید و شرط دوست دارد. کودک، خواهان این نوع عشق از طرف والدینش است. زن و شوهر نیز خواهان عشق بی قید و شرط یکدیگرند. شوهر قرار است پرچمدار عشق بی قید وشرط باشد. او قرار است آهنگ گام‌ها را تعیین کند.

اما بسیاری از شوهران منتظرند تا زنانشان، نقش رهبری را در عشق بی قید و شرط به عهده بگیرند. آن‌ها عقب می‌نشینند و می‌گویند: «هر وقت زنم تصمیم گرفت مهربون باشه، من هم به او محبت می‌کنم».

3. شوهر ایده آل ، زنش را اولین اولویت‌ زندگی خویش قرار می‌دهد؛

برای بسیاری از مردان، شغل و حرفه تقریباً در صدر فهرست اولویت‌ها قرار دارد. مردان مقدار زیادی از احساس ارزشمندی‌شان را از شغلشان می‌گیرند. این الزاماً تضادی با رابطه مردان با زنانشان ندارد، مگر اینکه شغل آن‌ها تمام فکر و ذکرشان را به خود مشغول کرده باشد. افراد، مهم‌تر از اشیاء و امور هستند. این اصل اساسی خانواده‌های کارآمد است. یک شوهر خوب هرگز اجازه نخواهد داد شغلش جای وقت با همسر بودن را بگیرد.

رقیب دیگر موقعیت زن، مادر شوهر است. این امر به‌ویژه در سال‌های اول ازدواج صادق است. اگر مردی رابطه نزدیکی با مادرش داشته باشد و یا از نظر آسایش جسمی یا عاطفی به او وابسته باشد، ممکن است مادرش از حضور یک زن جدید در زندگی او احساس خطر کند. ممکن است تقاضاها یا خواسته‌های مادر پس از ازدواج پسرش بیشتر و شدیدتر شود و پسر ممکن است شب‌ها زنش را تنها بگذارد تا به کمک مادرش بشتابد. چنین الگویی به‌طور اجتناب‌ناپذیر احساس نفرت و انزجار را در زن به وجود می‌آورد.

4. شوهر ایده آل ، متعهد به کشف و رفع نیازهای همسرش است؛

بسیاری از مردان، به سادگی پی به نیازهای زنشان نمی‌برند و در نتیجه، هیچ تلاشی در جهت رفع آن نیازها نمی‌کنند. برخی از شوهران معتقدند که اگر شغل خوب و دائمی داشته باشند و حقوق و درآمد خوبی کسب کنند نقش خود را به عنوان شوهر انجام داده‌اند. آن‌ها هیچ شناختی از نیازهای عاطفی و اجتماعی زن ندارند.
منظور این نیست که بگوییم شغل و حرفه مرد، و تلاش و کوشش او در زمینه شغلی‌اش از نظر زن بی‌ارزش است. معمولاً زنان تلاش‌های شوهرشان را می‌بینند و از کوشش او برای تأمین نیازهای مادی خانواده تشکر می‌کنند. اما این اول کار است اما آخر کار نیست.

نیاز عاطفی زن به عشق، محبت، ملایمت، تشویق و دلگرمی همان‌قدر برای سلامت عاطفی او اساسی است که غذا برای سلامت جسمی او.

شوهری که صرفاً به تأمین نیازهای مادی اکتفا می‌کند و از آن خشنود است، دیدگاه بسیار محدودی از اهمیت نقش خود به عنوان شوهر دارد. وقتی نیازهای مادی مثل غذا، پوشاک و مسکن تأمین شد، نوبت رفع نیازهای درونی زن می‌رسد. اصلی‌ترین نیاز عاطفی زن، نیاز به عشق و محبت است و زن باید احساس کند دوستش دارند. شوهر کارآمد شوهری است که دائماً به همسرش محبت می‌کند و به او نشان می‌دهد که دوستش دارد. به این ترتیب، زن او با قلبی پر از عشق زندگی خواهد کرد و به شوهری  را که این نیاز او را برطرف می‌کند بسیار ستایش خواهد کرد و واکنش مثبتی به تلاش‌های او خواهد داد.

5. شوهر ایده آل با زنش صحبت می‌کند؛

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند زنان به طور معمول، حدود دو برابر مردان صحبت می‌کنند. به احتمال قوی، مردان بیشتر این گفت و گوهایشان را هم در محیط کارشان مصرف می‌کنند و گاه وقتی به خانه می‌رسند فقط یک کلمه برایشان باقی مانده است. وقتی زن می‌پرسد: «امروز چه طور بود؟» او پاسخ می‌دهد: «خوب». یک چنین مختصر‌گویی هرگز نمی‌تواند الگوی یک شوهر کارآمد باشد. بسیاری از شوهرها باید این الگوی رفتاری خود را کنار بگذارند تا بتوانند نیاز همسر خود را به برقراری ارتباط بر آورده کنند.

مسائل زندگی در ابتدا از طریق ارتباط کلامی، به‌خصوص بحث در مورد افکار، احساسات و آرزوهای ما مطرح می‌شود و با یکدیگر در میان گذاشته می‌شود. افکار و احساسات و آرزوها را نمی‌توان با رفتار ما مشاهده کرد و به آن‌ها پی برد. یکی از عمیق‌ترین آرزوهای یک زن این است که شوهرش را بشناسد. به گزارش اسان طب وقتی شوهر از افکار، احساسات و آرزوهای خود حرف می‌زند زن احساس می‌کند شوهر اجازه ورود به دنیای خودش را به او داده است. وقتی شوهری مدت‌های طولانی درباره احساساتش حرف نمی‌زند، زن احساس می‌کند که شوهر رابطه‌اش را با او قطع کرده و در نتیجه، زن احساس انزوا و تنهایی می‌کند.

6. شوهر ایده آل ، پایبند ارزش‌های معنوی و اخلاقی است؛

در یک خانواده سالم، شوهر، معتقد به یک سری ارزش‌های معنوی و اخلاقی است و سعی دارد آن‌ها را در خود و خانواده پیاده کند. او از تقوایی بهره می‌برد که او را به انجام واجبات، از جمله وظایف مربوط به خانواده وا می‌دارد. این ویژگی، سلامت خانواده و رضایت‌مندی اعضای آن را به ارمغان می‌آورد.

هر چه مرد پایبندتر به باورهای ارزشمند اخلاقی و معنوی باشد بیشتر مورد احترام همسرش قرار خواهد گرفت. هر چه کمتر پایبند این ارزش‌ها باشد یا شکاف بین ادعاهای وی و عمل وی در این زمینه‌ها بیشتر باشد، بی‌احترامی بیشتری را نسبت به خود به وجود می‌آورد.

 

منبع مطلب شوهر ایده آل : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:45 عصر     |     () نظر
 
راهنمای رفتار کودک هنگام نق زدن کودک

نق زدن کودکان عادتی است که از زیاده طلبی سرچشمه میگیرد و هفته ها و ماهها طول می کشد تا در کودک جا بیفتد ، اما مدت بسیار کوتاهی طول می کشد تا بر آن غلبه کنید .

نق زدن کودکان

نق زدن کودکان

نق زدن کودکان  در دوره پیش دبستانی و دبستان بیشتر از همیشه اتفاق می افتد ، من می خواهم درباره مشکل نق زننده های حرفه ای و دائمی که خودشان و پدر و مادرشان را بیچاره می کنند ، حرف بزنم . نق زدن کودکان عادتی است که از زیاده طلبی سرچشمه میگیرد و هفته ها و ماهها طول می کشد تا در کودک جا بیفتد ، اما مدت بسیار کوتاهی طول می کشد تا بر آن غلبه کنید .

مادری در مقابل نق زدن دختر پنج ساله اش برای مدت کوتاهی خود را به ندیدن و نشنیدن می زد و بعد به دختر پیشنهاد می کرد هر چه را که دلش می خواهد بر دارد . اما لحن مادر عذرخواهانه و از سر بی تصمیمی بود . او هرگز و حتی پس از آن که یک ساعت نق زدن کودک را تحمل می کرد ، لحن آمرانه به خود نمی گرفت . حتی گاهی اوقات خودش هم نق می زد و می گفت : بس کن . این قدر نق نزن . عاقبت کار چه شد ؟ یک ترانه کسالت اور دو صدایی پر از نق زدن از هر دو اجرا شد .

چرا بعضی از پدر و مادر ها نق زدن کودکان را تحمل می کنند ؟

بعضی از والدین به طور ناخودآگاه در مورد نق زدن کودکان احساس می کنند که کودک حق دارد دائما برخواسته های خود بیفزاید و آنها نباید زیاد سخت بگیرند . چون ممکن است تقصیر داشته باشند ، مثلا به کودک چیزهایی را که نیاز دارد نداده و یا او را به اندازه کافی دوست نداشته باشند . به گزارش آسان طب  والدین فوق العاده وظیفه شناس که پدر و مادرانشان همیشه از انها انتقاد کرده اند و در نتیجه احساس بی کفایتی می کنند ، اغلب بچه هایشان را با کمی احساس گناه بزرگ می کنند ، چون حس می کنند دانش آنها در مورد بچه داری کم است و می ترسند که کارشان را درست انجام ندهند .دلایل بی شماری وجود دارد که والدین به طور ناخودآگاه در مقابل یکی از فرزندان احساس گناه می کنند . مثلا مادر ممکن است کاملا برای حاملگی اماده نبوده و از کودک به دنیا نیامده متنفر بوده باشند ، ممکن است کودک عصبی و زیاده طلب باشد و مادر را با خواسته هایش از کوره در ببرد یا ممکن است او را به یاد یکی از اعضای خانواده بیندازد که روزگار مادر را در گذشته سیاه کرده و در او احساس دشمنی و گناه را بر انگیخته است . همه این احساسات حالا در رفتار مادر نسبت به کودک نقش اساسی را ایفا می کند .

بنابراین غالبا احساس گناه یا اسان گیری بیش از حد است که اجازه نمی دهد پدر و مادر حد و مرزی برای کودک تعیین کنند و در مقابل خواسته های او بایستند .

مقابله با نق زدن کودکان

اول باید ببینید ایا برخورد شما در مقابل نق زدن کودکان ،  نق های او را تقویت می کنند یا نه . شاید حالت شما امیخته ای باشد از تردید ، اسان گیری ، گناه و عصبانیت غیر قابل اجتنابی که از احساس قربانی شدن سرچشمه می گیرد .

هنگامی که والدین اعتماد به نفس طبیعی درباره اداره فرزندشان دارند و وظایف خود را به شکل موثرتری انجام می دهند ، می توانند رفتاری دوستانه را با جدیت و وضوح در هم بیامیزند . صمیمیت و اعتماد به نفس والدین سبب می شود که کودک روحیه همکاری خود را حفظ کند و در نتیجه راهنمایی هایی را که مورد نیاز اوست ، بپذیرد . والدین مطمئن با کودک خود درباره حد و حدودی که برای او قائل هستند بحث نمی کنند . اگر به بچه ها اجازه بحث داده شود تا ابد بحث می کنند . عقیده خود را بیان و حد و مرزها را تعیین کنید و با روحیه ای شاد اما مصمم به بحث خاتمه بدهید . این کارها نق زدن کودکان را کنترل خواهد کرد .

 

منبع مطلب نق زدن کودکان : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:45 عصر     |     () نظر
 
مبتلایان کراتوکنژکتیویت سیکا

کراتوکنژکتیویت سیکا ، به احساس سوزش ، خشکی و خارش چشم می گویند که به علت التهاب موضعی است . این نشانه ها به تخریب اپی تلیوم ملتحمه چشمی و قرنیه نسبت داده می شود .

کراتوکنژکتیویت سیکا

کراتوکنژکتیویت سیکا

کراتوکنژکتیویت سیکا ، به احساس سوزش ، خشکی و خارش چشم می گویند که به علت التهاب موضعی است . این نشانه ها به تخریب اپی تلیوم ملتحمه چشمی و قرنیه نسبت داده می شود .

تظاهرات خارج عقده ای که در 1/3 مبتلایان کراتوکنژکتیویت سیکا دیده می شود اینگونه است :شامل خستگی های زودرس ، تب خفیف ، پدیده رینود ، دردهای مفصلی و آرتریت و دردهای عضلانی . درگیری های احشائی مانند درگیری ریه ، درگیری کلیوی و درگیری کبد هم دیده می شود . بیشتر مبتلایان به کراتوکنژکتیویت سیکا حداقل یک اپیزود از آرتریت غیر ساینده را در خلال بیماری تجربه می کنند . تظاهرات ناشی از درگیری ریه شایع است … درگیری کلیوی شامل نفریت بینابینی است که باکاهش وزن مخصوص ادرار ، اختلال کارکرد توبولها با یا بدون اسیدوز و سندرم فانکونی تظاهر می یابد . اسیدوز درمان نشده می تواند منجر به نفروکلسینوز شود . گلومرولونفریت نادر است . و اسکولیت ، عروق کوچک یا متوسط را درگیر می کند که شایعترین تظاهرات آنان عبارتند از : پوپورا ، کهیر راجعه ، زخمهای پوستی ، گلومرولونفریت و منونوریت مولتیپکس .

یکی از تظاهرات خیلی بد بیمارانکراتوکنژکتیویت سیکا ،  لنفوما است که معمولا در اواخر سیر بیماری خود را نشان می دهد . بزرگی مداوم و پا بر جای پاروتید ، لنفادنوپاتی ، و اسکولیت پوستی ، نوروپاتی محیطی و کرایو گلوبولینمی تظاهراتی هستند که پیدایش لنفوم را مطرح می کنند . همیشه باید در صورت مشاهده بزرگی مداوم و پایدار غدد بزاقی اصلی ، لنفادنوپاتی ، ندول های ریه یا لنفادنوپاتی ناف ریه یا مدیاستینوم به لنفوم شک کرد . لنفادنوپاتی در 14% مبتلایان به شوگرن دیده می شود . اندام های پارانشیمی می توانند مبتلا شوند . لنفوم ها ممکن است پس از گذشت سالیان زیاد پس از یک سیر خوش خیم ظاهر شوند و بیشتر در مبتلایان به بیماری سیستمیک دیده می شوند . بیشتر لنفومها از نوع سلول b بوده و از درجه پایینی برخوردارند . غدد بزاقی شایعترین منطقه ابتلا هستند .

در بیشتر بیماران کراتوکنژکتیویت سیکا  ، سندرم اولیه سیری آهسته و خوش خیم دارد . تظاهرات اولیه می توانند غیر اختصاصی یا بصورت خشکی مخاطات باشند و از نشانه های اولیه تا پیدایش بیماری 8 تا 10 سال طول می کشد … درگیری سایر غدد برون ریز کمتر است و شامل ترشحات غده موکوسی بخش های فوقانی و تحتانی درخت تنفسی و کاهش ترشح غدد مجاری گوارشی که منجر به آتروفی مخاط مری ، گاستریت آتروفیک و پانکراتیت ساب کلینیکال می شود ، می باشد . دیس پارونی کم شدن وزن مخصوص ادرار وخشکی پوست نیز ممکن است روی دهد .

علایم آزمایشگاهی کراتوکنژکتیویت سیکا (سندرم خشکی چشم )

تغییرات آزمایشگاهی کراتوکنژکتیویت سیکا به صورت آنمی نرموکروم نرموسیتی است . افزایش ESR تقریبا در 70% بیماران می شود و Anti-La وAnti-RO از معیارهای تشخیص هستند . در واقع Ag هایی که این دو Ab علیه آنها اسخته می شود در تمام بافت های بدن وجود دارند و در هسته مستقر هستند . مساله مهم ، عاملی است که باعث می شود اینها به سطح سلول بیایند . دیده شده که به دنبال عفونتهای ویروسی بخصوص EBV میزان بروز  Anti-Laو Anti-RO بالا می رود . علت آن این است که توزیع مجدد این آنتی ژنهای هسته ای در طی عفونت به سطح سلول صورت میگیرد . این دو اتوآنتی بادی مختص شوگرن نیستند و مثلا در لوپوس هم دیده می شوند . اما اگر بتوانیم با الیزا اینها را اندازه بگیریم ، تا 95% بیماران مبتلا به شوگرن Anti-Ro و تا 85% آنها Anti-La مثبت هستند . به نظر می رسد که اینها عامل همراه بیماری هستند نه شروع کننده آن .

تست شیرمر I در کراتوکنژکتیویت سیکا

کاغذ مخصوصی را در پلک تحتانی قرار می دهیم . پس از گذشتن حدود پنج دقیقه ، اگر این کاغذ کمتر از 5 میلی متر خیس شود تست شیرمر بیمار مثبت است .  به گزارش آسان طب موقع انجام تست باید مراقب بود که ملتحمه تحریک نشود زیرا در صورت تحریک ممکن است اشک زیاد شده و حساسیت تست را کم کند . در انجام این تست از هیچ قطره بی حسی نباید استفاده کرد .

 

منبع مطلب کراتوکنژکتیویت سیکا : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:45 عصر     |     () نظر
 
مقاله ای درباره ی خواص عنصر ید

عنصر ید شبه فلزی است که با غذا و آب اشامیدنی و بعضی میوه ها وارد بدن شده و از راه خون به غده تیروئید رفته و در آنجا تبدیل به هورمون تیروئید می گردد . غده تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد بر اثر کمبود عنصر ید بزرگ می شود .

عنصر ید

عنصر ید

عنصر ید در آب دریا ، دریاچه ها ، مرداب های شور ، آب های معدنی گرم ، چشمه های شور ، آب های زیرزمینی وآبهای شیرین  فراوانست .

عنصر ید شبه فلزی است که با غذا و آب اشامیدنی و بعضی میوه ها وارد بدن شده و از راه خون به غده تیروئید رفته و در آنجا تبدیل به هورمون تیروئید می گردد . غده تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد بر اثر کمبود عنصر ید بزرگ می شود . این بیماری در طب جدید گوارتر ساده نام دارد و چون غده تیروئید بر اثر غم و غضه نیز ممکنست بزرگ شود در گذشته بزرگی غده تیروئید را غمباد می نامیدند ، در حالی که گواتر سمی هنگامی است که غده تیروئید پر کار شده اما اندازه غده ممکنست بزرگ شده یا نشده باشد .

مقدار عنصر ید که روزانه به بدن وارد می شود بر حسب نوع تغذیه و مناطق جغرافیایی متفاوت است و در مناطقی که ید در زمین و آب کمیاب نیست . بین 120 تا 150 گاما نوسان دارد . غده تیروئید در شرایط طبیعی برای عمل هورمونسازی خود شبانه روز به 70 گاما ، عنصر ید احتیاج دارد . مقدار عنصر ید در آب و خاک نواحی مختلف جهان متفاوت است .مثلا میزان ید در آب و خاک نواحی مختلف جهان متفاوت است . مثلا میزان ید در آب دریا وخاک مجاور دریا نسبتا زیاد است بدین جهت مواد دریایی وسبزیجات و میوه هایی که در سواحل دریا کشت می شود حاوی مقدار زیادی ید می باشند و به عکس در مواد غذایی که دور از دریا به ویژه در نقاط کوهستانی تولید می شوند کمبود ید مشاهده می گردد . لذا در چنین نواحی معمول است به آب اشامیدنی با نمک خوراکی مقداری ید اضافه میک نند . تا سکنه این نواحی دچار بزرگی غده تیروئید گواتر نشوند .

بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی WHO در تمام دنیا تقریبا 200 میلیون نفر از جمعیت دنیا مبتلا به گواتر می باشند . اکثر این افراد با مصرف ید معالجه می شوند . در ضمن رژیم غذایی آنها باید از نوع ماهی دریا ، میگو ، تخم مرغ ، آناناس ، لوبیا سبز ، هویج و پیاز غنی باشد و برعکس از انواع کلم و شلغم پرهیز نمایند . زیرا این مواد که گواتر زا میباشند ، محتوی ماده ای هستند بنام پروگواترین و این ماده در روده تحت اثر آنزیم ویژه ای مبدل به گواترین می گردد و گواترین باعث ایجاد گواتر ساده (بزرگی غده تیروئید) در جلو گردن خواهد شد .

اهمیت عنصر ید

عنصر ید ، عنصریست که در غده تیروئید به مصرف تهیه هورمون تیروئید می رسد . لذا برای پی بردن به اهمیت ید لازم است .

اعمالی که هورمون تیروئید در بدن انجام می دهد در زیر مختصرا بیان می کنیم :

1-هورمون تیروئید رشد و نمو بدن را تنظیم می کند . لذا بر اثر کمبود این هورمون علایم کم کاری تیروئید به وجود می اید در این بیماران ، کم کاری تیروئید در کودکان موجب کند ذهنی ، کوتاهی قد (کوتوله گی) ، بزرگی سر نسبت به تنه ، چین خوردگی پوست صورت ، بزرگی دهان و زبان می شود .

2- هورمون تیروئید تنظیم اعمال دستگاه هاضمه را به عهده دارد .

3-تنظیم دستگاه اعصاب

4-تنظیم دستگاه قلبی عروقی

5-تنظیم حرارت بدن و فعالیت عضلات

6-تنظیم ویتامین های مورد لزوم انسان

7-تنظیم عمل خونسازی

8-تنظیم تولید مثل . به گزارش اسان طب این اعمال مهم همگی به عهده هورمون تیروئید است که در بعضی موارد از ارگانهای دیگر نیز کمک دریافت می دارد .

9- آزمایشات انجام شده بر روی انسان و موش صحرائی نشان داده است کمبود ید ممکن است موجب افزایش سرطان غده تیروئید گردد.

 

منبع مطلب عنصر ید : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:44 عصر     |     () نظر
 
انواع بیماریهای عفونی

روماتیسم یکی از انواع بیماری ها هست که ابتدا از دست و مچ شروع می شود ، سپس شدت یافته و به مفاصل و عضله و اعصاب می رسد . برای آشنایی با سایر بیماری ها مقاله زیر را بخوانید .

انواع بیماری ها

انواع بیماری ها

انواع بیماری ها تعدادشان زیاد است . هر انسانی باید با انواع بیماری ها یا حداقل با بسیاری از بیماری های رایج آشنا شود و علایم آن را بشناسد . در زیر به برخی از انواع بیماری ها اشاره کرده ایم .

تشنج (حرکت غیر ارادی عضوی بدن ) از انواع بیماری ها

از بلغم : یکباره عارض می شود ، ثقل و کسالت باشد ، نبض عریض و رنگ چهره سپید باشد ، سردی و لمس ، عدم تشنگی ، زیاد بودن خواب و سستی اعصاب از باد : تشنج دفعتا واقع شده و به سرعت رفع می شود .

از خشکی : لاغری و باریکی عضو متشنج ، خشکی طبع ، کمی ادرار ، گرسنگی زیاد ، تب تند در اول و تب

به تدریج راست ماندن و خشک شدن عضوی از اعضای بدن :

سردی و لمس ، سنگینی اعضا ، نرمی نبض ، باطل شدن قوه ضبط ، گاهی بیمار نتواند ادرار یا مدفوع خود را نگه دارد یا صورت کشیده شده بیمار خندان به نظر آید .

لقوه (کج شدن چشم و روی لب) از انواع بیماری ها

عضو به طرف عضو دیگر کشیده شود ، لبها به هم جفت نشود به قسمی که از مکیدن عاجز شود ، در صورت عطسه زدن از یک طرف صورت زند ، پلکهای چشم همزمان باز و بسته نشوند ، یا در تمام اعضا خلل وارد کند .

راشی تیسم – پاژت – دیسک از انواع بیماری ها

راشی تیسم :

راشی تیسم یکی از انواع بیماری ها است و اغلب در کودکان قبل از بلوغ شایع است ، نرم کننده و شکننده استخوان پا ، لنگ شدن ، تغییر شکل دنده ها ، در بالغین و بزرگسالان بصورت سستی استخوان ها ، و درد ستون فقرات و ناحیه لگن خاصره

پاژت :

تغییر شکل دادن استخوانهای کاسه سر و لگن خاصره و دست و پا با شیوع تصلب شرایین

دیسک :

تغییر شکل دیسک بین دو مهره کمر همراه با درد در ناحیه

روماتیسم – آرتروز – نقرس از انواع بیماری ها

بیماری روماتیسم ابتدا از دست و مچ شروع می شود ، سپس شدت یافته و به مفاصل و عضله و اعصاب می رسد .

روماتیسم حاد مفصلی ( آرتریت روماتوئید)

ورم و درد مفاصل و رگها ، خشک شدن مفاصل ، انقباض ساعد زانو و دستها ، دردهای انگشتان ، قرمزی مفاصل زانو وساعد ، ظاهر شدن گانگرن در انگشتان دست ، تنگی دریچه میترال قلب

آرتروز

سوزش و درد ، اغلب دررگ و مفاصل پشت و گردن و زانو و آرنج دست به وجود می آید .

نقرس

التهاب بند انگشتان شست پا و چند مفصل و کف پا و درد شدید ، در صورت عدم معالجه منجر به تغییر شکل آن می شود .

سیاتیک از انواع بیماری ها

عصب سیاتیک که از شعبه های اعصاب نخاعی است و از کمر و اطراف مهره های ستون فقرات به طرف پاها منشعب میگردند و باعث حرکات عضلات و ران و ساق پا میگردند. به گزارش اسان طب  به دلایل گوناگونی از قبیل حمل اشیا سنگین یا سرماخوردگی بر حجم حلقه غضروفی شبکه کمر افزوده شده و روی عصب نخاعی مجاور فشار می آورد که منجر به درد می شود و متورم میگردد که با رفع عوامل درد بر طرف می شود .

لوزتین و ورم لوزه از انواع بیماری ها

تورم عفونی ، (سفید رنگ ) بزرگتر از حد طبیعی ، به وجود آمدن اشکال در عمل تنفس و فرو بردن آب دهان .

در صفراوی مزاج : یبوست ، تلخی دهان ، سوزن زبان ، شذت التهاب ، عطش زیاد ، درد لوزه ها به هنگام بلع ، دراز و شل شدن لوزه ها مثل دم موش . ورم حلق و لوزه هال

در بلغمی مزاج : نرمی و سفیدی موضع ورم ، وجود درد و سوزش ورم حلق و لوزه ها

در سوادی مزاج : سفتی و تیرگی رنگ کام و زبان و لوزه ها ، ترشی دهان .

ورم پرده حلق : خارح شدن مایعات از بینی هنگام بلع

طحال ( سپرز) از انواع بیماری ها

به علت زیادی یا غلظت خون ، عطش زیاد ، سوزش حرارت زیاد موضع طحال ، سرخی یا سیاهی رنگ مدفوع و آمدن غایط یا قرقر

از سردی و رطوبت غالب بر طحال : سقوط اشتها ، عدم تشنگی ، کثرت قرقر و آروغ زیادی آب دهان .

ورم طحال از حرارت زیاد : درد و التهاب ، ثقل طرف سپرز ، تشنگی ، تب تند بنویت ، سیاهی مدفوع و گاهی سرخی موضع طحال

ورم طحال از سودا : نفخ شکم ، سفتی سپرط، برآمدگی طحال که احساس شد ، نفس به راحتی و تمام نتوان کشید ، راحتی در هنگام گرسنگی ، سختی بیماری در سیری ، هضم ناقص ، لاغری ، کبودی و تیرگی رنگ و سرعت نبض

نارسائی کبد از انواع بیماری ها

نارسائی و ضعف در حالت گرمی : عطش زیاد ، تلخی دهان ، خشکی زبان ، کم شدن اشتها ، یبوست شکم ، قرمزی ادرار و پریدگی رنگ چهره

نارسائی کبد در مزاج سرد :

برافروختگی صورت ، کمی عطش ، گرفتگی رنگ صورت ، سفیدی زبان و لب ، کم رنگ بودن ادرار ، کمی مدفوع و سفیدی آن .

نارسائی کبد در صفراوی مزاج :

یبوست و گرمی و حرارت بدن ، تلخی دهان ، رنگ پریدگی چهره ، استفراغ های سبز و زرد و گاهی تب نارسائی کبد

مزاج بلغمی :

سردی بدن در لمس ، سفید و گاهی پر رنگ بودن ادرار ، گرفتگی رنگ چهره و درد در طرف راست ناحیه کبد .

 

منبع مطلب انواع بیماری ها : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:44 عصر     |     () نظر
 
علامتی که نشان میدهد کمبود فیبر دارید

فیبر باقی مانده ی غذاهای گیاهی و میوه ها است . فیبر از نظر علم شیمی ترکیبی است که سلولز – همی سلولز – پکتین – لیگنین – صمغ ها و سایر کربوهیدارتهای غیر قابل هضم . فیبر ها قادرند مقداری آب به خود گرفته مدفوع را نرم و حجم آنرا زیاد کنند .

فیبر

فیبر

فیبر باقی مانده ی غذاهای گیاهی و میوه ها است . فیبر از نظر علم شیمی ترکیبی است که سلولز – همی سلولز – پکتین – لیگنین – صمغ ها و سایر کربوهیدارتهای غیر قابل هضم .

این مواد معمولا در روده ی انسان قابل هضم نمی باشند . لذا برای بدن تولید انرژی نمی کنند و تنها استفاده آن ها این است که باعث پر کردن روده شده عبور فضولات را در روده تسریع نموده ، حرکات دودی شکل روده را تحریک می نمایند . به عبارت دیگر فیبر ها قادرند مقداری آب به خود گرفته مدفوع را نرم و حجم آنرا زیاد کنند . بدین سبب عبور مدفوع در روده تسهیل شده یبوست بر طرف می گردد . بنابراین هر شخصی باید روزانه مقداری مویه –سبزی و غلات همراه با مقداری کافی آب مصرف نماید تا بطور طبیعی فضولات روده او تخلیه گردد .

این مقدار برای هر کیلوگرم وزن بدن یک شخص بالغ حداقل 100 میلی گرم فیبر است که باید با غذاهای روزانه مصرف شود .

ارتباط فیبر غذا با بیماریها

امروزه با پیشرفت صنایع غذایی برای اینکه غذاها اسان جویده شوند ، خوشمزه و خوش طعم گردند با وسائل ویژه ای فیبر آنها گرفته و حذف می شوند ولی تحقیقات دانشمندان نشان داده است . کم شدن مواد فیبری رژیم غذایی در بروز بیماری های زیر دخالت دارد .

نارسائی قلب – بیماری های قلب و عروق – بالا بودن کلسترول خون – افزایش چربی خون – مرض قند – چاقی – بیماری های روده از قبیل یبوست های مزمن – بواسیر – آپاندیسیت – دیورتیکولیت – و بالاخره سرطان روده .

لذا توصیه می کنند که برای جلوگیری از بروز حملات قلبی ، برای کم شدن کلسترول خون – معالجه مرض قند – مبارزه با چاقی و یبوست لازم است مردم در رژیم غذایی خود مقدار متناسب مواد فیبری اضافه کنند .

در مورد سرطان روده فرضیه های فعلی بر این اساس استوار است که رژیم پر فیبر ممکن است سبب رشد باکتری های مخصوص در روده شود و این باکتری ها قادر به متابولیزه کردن مواد سرطان زا به مواد غیر سرطان زا در روده گردند .

لازم به تذکر است که مراکز تحقیقات پزشکی و غذایی هنوز موفق نشده اند صریحا اظهار نمایند چه نوع و چه مقدار فیبر باید به غذای انسان افزوده شود تا بهترین نتیجه به نفع سلامتی بدن عاید گردد و لذا در مصرف مواد فیبری لازم است جانب اعتدال رعایت شود .

دانشمندی به نام فماندز با تجربیات ارزنده خود نشان داد که اگر مصرف فیبر (میوه – سبزی – نان گندم ) از 6 گرم به 20 گرم در روز افزایش یابد ، وزن مدفوع از 95 گرم به 121 گرم خواهد رسید و دفع روزانه پتاسیم بتوسط مدفوع از 5/6 میلی اکی و الان به 13/8 میلی اکی والان تجاوز می کند و دفع سدیم کمی افزوده می شود . به گزارش آسان طب  همچنین دفع اسیدهای آلی زیاد می شود و همین دفع اسیدهای آلی باعث لینت مزاج و گاهی اسهال می شود .

به طور کلی با رژیم های پر فیبر (سبزی و میوه زیاد ) مقدار ازت و چربی بیشتری دفع می گردد و بدین طریق افرادی که چربی خونشان بالا است می توانند بدون خوردن دارو ، با مصرف مویه وسبزی ، چربی خون را تا حدی پایین بیاورند .

 

منبع مطلب فیبر : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:44 عصر     |     () نظر
 
آپاندیس چیست؟علائم ، نشانهها و درمان با عمل جراحی

بیماری آپاندیس به دلیلی نوعی انسداد در آپاندیس انسان روی می دهد . بیماری آپاندیس می تواند نسبی یا کامل باشد . اگر آپاندیس مسدود شود در نتیجه باکتری هایی در ان قسمت شروع به رشد و تکثیر می کنند که بسیار خطرناک است .

آپاندیس

آپاندیس

آپاندیسیت (Appendicitis) یک نوع بیماری است که طی آن آپاندیس (appendix) ملتهب شده و پر از چرک می شود. آپاندیس از روده‌ی بزرگ و درناحیه پایین و راست شکم منشعب می‌شود. البته اکثر مردم اسم این بیماری را اپاندیس مینامند .

علت آپاندیس

بیماری آپاندیس به دلیلی نوعی انسداد در آپاندیس انسان روی می دهد . بیماری آپاندیس می تواند نسبی یا کامل باشد .

آپاندیس کامل همان نوع آپاندیسی است که منجر به مراجعه به اورژانس و در نتیجه عمل جراحی می شود .

از جمله علت های آپاندیس می توان به موارد زیر اشاره کرد .

-انباشته شدن مدفوع

-کرم

-تومور

-ضربه

-بزرگ شدن فولیکول در بدن انسان

اگر آپاندیس مسدود شود در نتیجه باکتری هایی در ان قسمت شروع به رشد و تکثیر می کنند که بسیار خطرناک است . این باکتری ها منجر به عفونت شدید می شود و همراه با فشار درد آور است . که موجب فشردگی رگ های خونی می گردد .

حال اگر اپاندیس پاره شود ، در طی این پارگی ممکن است مدفوع وارد شکم شود . یکی از پیامدهای پارگی اپاندیس پریتونیت (تورم بافتی که دیواره شکم را می پوشاند ) می باشد . لازم به ذکر است که اگر اپاندیس پاره شود به کل اعضای دیگر بدن ممکن است آسیب برساند . این اعضا می تواند سکوم ، مثانه یا کولون سیگموئید باشد .

اما ممکن است آپاندیس پاره نشود و به جای پارگی و ترکیدگی فقط نشت کند . این نشت منجر به آبسه چرکی خواهد شد و عفونت در ناحیه کوچکی را در بر دارد . اما عوارض خطرناک تری ندارد .

علایم آپاندیس

یبوست
اسهال
استفراغ
تهوع
کاهش اشتها
ناتوانی در دفع گاز
تورم شکم
تب خفیف

همه این ها مانند یبوست از علایم اپاندیس است . در هنگام اپاندیس ابتدا شکم درد ملایمی می گیرد . اما به مرور این درد یکنواخت تر و در عین حال شدید تر می شود . گاهی ایجاد تغییرات در دفع ادرار را نیز در پی دارد . تاکید می کنیم که اگر سمت راست شکمتان درد گرفت و علایم بالا را نیز در خود دیدی حتما هر چه سریعتر به اورژانس و پزشک مراجعه کنید .

تشخیص آپاندیس

برای تشخیص بیماری اپاندیس یک چهارم پایینی در سمت راست شکم مورد معاینه قرار می گیرد . اگر فرد باردار باشد این درد خیلی شدید تر است و بیشتر مشخص است . به گزارش اسان طب اگر پارگی کامل اپاندیس رخ داده باشد شکم بیمار سفت می شود .

البته تست هایی برای تشخیص اپاندیس علاوه بر مشخصات بالا هم وجود دارد که به اختصار آنها را بیان می کنیم :

آزمایش ادرار : این ازمایش نشان مید هد که درد ناشی از عفونت های ادراری نیست و مختص بیماری دیگری است .

آزمایش های بارداری : این امر را نشان می دهد که ایا درد مربوط به بارداری خارج از رحم است یا خیر .

تصویر برداری از قفسه سینه : التهاب لوب پایین و سمت راست را بررسی می کند که ایا درد مربوط به ان است یا خیر .

بررسی های لگنی در افراد مونث : این تست این حقیقت را نشان مید هد که درد مختص به عفونت های لگنی یا مشکل در دستگاه تناسی نیست .

 

منبع مطلب آپاندیس : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:44 عصر     |     () نظر
 
چرا نباید به نوزادان پستانک بدهیم؟

پستانک اگر درست از آن استفاده شود ، راه موثرتری برای جلوگیری از مکیدن شست است ، اغلب کودکانی که برای چند ماه اول زندگی پستانک می خورند ، هیچ وقت شست خود را نمی مکند ، حتی اگر در ماه سوم یا چهارم پستانک را کنار بگذارند .

پستانک

پستانک

پستانک به آرام کردن کودک کمک می کند . پستانک انواع مختلفی دارد و از دو بخش پلاستیکی و کائوچوئی  تشکیل شده است . قسمت کائوچویی نمی گذارد پلاستیک وارد دهان کودک شود و جلوی خفگی او را می گیرد .

نوزادی که گاهی احساس ناراحتی می کند ، اغلب با مکیدن پستانکش آرام می شود ، ما نمی توانیم علت این است که ایا مکیدن واقعا کودک را آرام می کند ویا او را مشغول نگه می دارد تا از واکنش عمیق مکیدن لذت ببرد .

پستانک اگر درست از آن استفاده شود ، راه موثرتری برای جلوگیری از مکیدن شست است ، اغلب کودکانی که برای چند ماه اول زندگی پستانک می خورند ، هیچ وقت شست خود را نمی مکند ، حتی اگر در ماه سوم یا چهارم پستانک را کنار بگذارند .

بعضی ها می پرسند اگر قرار است پستانکها جای مکیدن شست را بگیرد فایده ان چیست . کودکی که پستانکش را  می خورد معمولا در ظرف چند ماه آن را کنار می گذارد ، در حالی که بچه ای که شست می مکد ، ممکن است آن را تا دو سالگی هم ادامه بدهد . به گزارش اسان طب از آن مهمتر این که  پستا نک دندان ها را از جای خود خارج نمی کند .

چگونه می شود برای جلوگیری از مکیدن شست از پستانک استفاده کرد ؟

حدود 50 درصد بچه ها فقط گاهی و برای مدت کوتاهی انگشت خود را می مکند . در مورد آنها لازم نیست جلوی دستشان را بگیرید یا به آنها پستانک بدهید.

اگر کودک برای چند ماه به مکیدن شست عادت کند ، بعید است که پستانک را بپذیرد . او نه تنها از مکیدن شست لذت برده ، بلکه حس کردن گرما و پوست شست هم به او لذت داده است . اگر می خواهید به کودک پستانکی بدهید ، آن را در روزهای اول زندگی به او بدهید .

بهترین موقع برای دادن پستانک وقتی است که کودک با دهانش دنبال چیزی می گردد و سعی می کند هر چه را که دم دستش می اید ، بمکد در ماههای اول زندگی کودک به ندرت پیدا می شود ، مگر آن که بخواهد شیر بخورد . در سه ماه اول زندگی ، کودک هر قدر که دلش می خواهد به او پستا نک بدهید و مطمئن باشید که بعدها خودش دست بر می دارد .

نکته :

هنگامی که کودک دندان های کمی دارد ، ممکن است بخش لاستیکی پستانکش را بجود . تکه های آن می تواند باعث خفگی کودک شود ، بنابراین وقتی پستا نک کهنه می شود ، مورد جدیدی بخرید .

 

منبع مطلب پستانک : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:43 عصر     |     () نظر
 
نارنج و خواص ان و تمامی اطلاعات مفید در مورد میوه نارنج

از خواص نارنج اینست که آب میوه نارنج ترش ، مطبوع و سرشار از ویتامین C می باشد . و در مصارف غذائی مشابه سرکه و آبلیمو به کار می رود . گل درخت نارنج که بنام بهار نارنج موسوم است بسیار زیبا و معطر است . علاوه بر میوه نارنج ، بهار نارنج و برگ درخت نارنج مصارف قابل ذکری دارند .

خواص نارنج

خواص نارنج

خواص نارنج بی نظیر است .  نارنج میوه ایست خوراکی که درخت آن در شمال و جنوب ایران پرورش داده می شود برگ این درخت در تمام ایام سال سبز است و منظره ای بسیار زیبا دارد . از خواص نارنج اینست که آب میوه نارنج ترش ، مطبوع و سرشار از ویتامین C می باشد . و در مصارف غذائی مشابه سرکه و آبلیمو به کار می رود . در 100 گرم آب نارنج مقدار ویتامین ها به قرار زیراست :

ویتامین A 3 واحد – ویتامین B1 14 میلی گرم – ویتامین B2 6 میلی گرم – ویتامین C 250 میلی گرم .

گل درخت نارنج که بنام بهار نارنج موسوم است بسیار زیبا و معطر است . علاوه بر میوه نارنج ، بهار نارنج و برگ درخت نارنج مصارف قابل ذکری دارند .

خواص نارنج : برگ نارنج

از تجزیه شیمیایی برگ درخت نارنج موارد زیر را بدست آورده اند :

1-اسانسی معطر با بوی مطبوع

2-استاکیدرین

3-یک ماده تلخ

4-هسپریدین و غیره

آرام بخش – ضد تشنج و هضم کننده بودن از خواص نارنج و برگ نارنج است . برای هر یک از این موارد ممکن است 5 تا 10 گرم برگ تازه نارنج را در یک لیتر آبجوش دم کرده به تدریج صبح و ظهر و شب 1 تا 2 استکان با کمی شکر شیرین نموده تناول نمایند . ممکن است یک برگ تازه و تمیز نارنج را در یک استکان آبجوش قرار دهند . چند دقیقه صبر کنند تا مواد مثر آن وارد آب گشته به صورت چای مصرف نمایند .

برگ درخت نارنج را اگر با دست تحت فشار قرار داده له کنند عطر ملایم و مطبوعی از آن خارج می شود که استشمام آن برای آرامش اعصاب و برطرف نمودن اندوه مفید بوده انسان را فرحناک می نماید .

خواص نارنج : پوست نارنج

از تجزیه پوست نارنج مواد زیر را بدست آورده اند :

1-هسپریدین
2- ایزوهسپریدین
3- اورانتامارین و اسید اورانتاماریک
4- اسید هسپریک
5- اسانس
6- ماده تلخ
7- لعاب ( موسیلاژ)

مقوی معده – صفرابر و ضد خونریزی داخلی است . برای این منظور از پوست زرد نارنج شربت یا مربا تهیه نموده بیمار تناول می کند .

رفع کننده سم عقرب است . برای این بیماران شرط اول اینست که هر چه زودتر به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنند تا با تزریق سرم ضد زهر عقرب اقدام به معالجه آنها شود . علاوه بر این ممکنست از پوست نارنج نیز استفاده نمایند . بدین منظور باید پوست تازه و زرد رنگ نارنج را در آب خیسانده مدتی صبر کنند تا مواد موثر آن وارد آب شود و سپس از این آب با کمی شکر به بیمار عقرب گزیده می خورانند .

طرز تهیه روغن نارنج

پوست زرد نارنج را همراه با بهار نارنج (شکوفه آن) در روغن کنجد ریخته به مدت 3 هفته در آفتاب میگذارند و سپس صاف کرده به مصرف می رسانند .

 خواص نارنج : بهار نارنج Orange flower

گل درخت نارنج را بهار نارنج می نامند که در اوایل فصل بهار پدیدار می شود . این گل پنج گلبرگ سفید معطر و در حدود 20 پرچم دارد . به گزارش اسان طب بهار نارنج هنگامیکه تازه است بوی معطر و بسیار مطبوعی دارد . برای مصارف دارویی ، بهارنارنج را بحالت غنچه هنگام صبح از درخت می چینند و به سرعت در تاریکی خشک می کنند . ولی خشک کرده آن عطرش کمتر می شود .

 

منبع مطلب خواص نارنج : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:43 عصر     |     () نظر
   1   2      >
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
بک لینک بک لینک