سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نیکوترین خوى زنان زشت‏ترین خوى مردان است : به خود نازیدن و ترس ، و بخل ورزیدن . پس چون زن به خویش نازد ، رخصت ندهد که کسى بدو دست یازد ، و چون بخل آرد ، مال خود و مال شویش را نگاه دارد ، و چون ترسان بود ، از هر چه بدو روى آرد هراسان بود . [نهج البلاغه]
موهبت
 
نارنج و خواص ان و تمامی اطلاعات مفید در مورد میوه نارنج

از خواص نارنج اینست که آب میوه نارنج ترش ، مطبوع و سرشار از ویتامین C می باشد . و در مصارف غذائی مشابه سرکه و آبلیمو به کار می رود . گل درخت نارنج که بنام بهار نارنج موسوم است بسیار زیبا و معطر است . علاوه بر میوه نارنج ، بهار نارنج و برگ درخت نارنج مصارف قابل ذکری دارند .

خواص نارنج

خواص نارنج

خواص نارنج بی نظیر است .  نارنج میوه ایست خوراکی که درخت آن در شمال و جنوب ایران پرورش داده می شود برگ این درخت در تمام ایام سال سبز است و منظره ای بسیار زیبا دارد . از خواص نارنج اینست که آب میوه نارنج ترش ، مطبوع و سرشار از ویتامین C می باشد . و در مصارف غذائی مشابه سرکه و آبلیمو به کار می رود . در 100 گرم آب نارنج مقدار ویتامین ها به قرار زیراست :

ویتامین A 3 واحد – ویتامین B1 14 میلی گرم – ویتامین B2 6 میلی گرم – ویتامین C 250 میلی گرم .

گل درخت نارنج که بنام بهار نارنج موسوم است بسیار زیبا و معطر است . علاوه بر میوه نارنج ، بهار نارنج و برگ درخت نارنج مصارف قابل ذکری دارند .

خواص نارنج : برگ نارنج

از تجزیه شیمیایی برگ درخت نارنج موارد زیر را بدست آورده اند :

1-اسانسی معطر با بوی مطبوع

2-استاکیدرین

3-یک ماده تلخ

4-هسپریدین و غیره

آرام بخش – ضد تشنج و هضم کننده بودن از خواص نارنج و برگ نارنج است . برای هر یک از این موارد ممکن است 5 تا 10 گرم برگ تازه نارنج را در یک لیتر آبجوش دم کرده به تدریج صبح و ظهر و شب 1 تا 2 استکان با کمی شکر شیرین نموده تناول نمایند . ممکن است یک برگ تازه و تمیز نارنج را در یک استکان آبجوش قرار دهند . چند دقیقه صبر کنند تا مواد مثر آن وارد آب گشته به صورت چای مصرف نمایند .

برگ درخت نارنج را اگر با دست تحت فشار قرار داده له کنند عطر ملایم و مطبوعی از آن خارج می شود که استشمام آن برای آرامش اعصاب و برطرف نمودن اندوه مفید بوده انسان را فرحناک می نماید .

خواص نارنج : پوست نارنج

از تجزیه پوست نارنج مواد زیر را بدست آورده اند :

1-هسپریدین
2- ایزوهسپریدین
3- اورانتامارین و اسید اورانتاماریک
4- اسید هسپریک
5- اسانس
6- ماده تلخ
7- لعاب ( موسیلاژ)

مقوی معده – صفرابر و ضد خونریزی داخلی است . برای این منظور از پوست زرد نارنج شربت یا مربا تهیه نموده بیمار تناول می کند .

رفع کننده سم عقرب است . برای این بیماران شرط اول اینست که هر چه زودتر به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنند تا با تزریق سرم ضد زهر عقرب اقدام به معالجه آنها شود . علاوه بر این ممکنست از پوست نارنج نیز استفاده نمایند . بدین منظور باید پوست تازه و زرد رنگ نارنج را در آب خیسانده مدتی صبر کنند تا مواد موثر آن وارد آب شود و سپس از این آب با کمی شکر به بیمار عقرب گزیده می خورانند .

طرز تهیه روغن نارنج

پوست زرد نارنج را همراه با بهار نارنج (شکوفه آن) در روغن کنجد ریخته به مدت 3 هفته در آفتاب میگذارند و سپس صاف کرده به مصرف می رسانند .

 خواص نارنج : بهار نارنج Orange flower

گل درخت نارنج را بهار نارنج می نامند که در اوایل فصل بهار پدیدار می شود . این گل پنج گلبرگ سفید معطر و در حدود 20 پرچم دارد . به گزارش اسان طب بهار نارنج هنگامیکه تازه است بوی معطر و بسیار مطبوعی دارد . برای مصارف دارویی ، بهارنارنج را بحالت غنچه هنگام صبح از درخت می چینند و به سرعت در تاریکی خشک می کنند . ولی خشک کرده آن عطرش کمتر می شود .

 

منبع مطلب خواص نارنج : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:43 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
بک لینک بک لینک