سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر مستحبها به واجبها زیان رساند ، مستحبها را واگذارید . [نهج البلاغه]
موهبت
 
معرفی انواع گیاهان دارویی و شناخت خواص ...

در سرزمین ایران گیاهان دارویی متنوعی موجود است که هر کدام فواید بسیار زیادی دارند . به طور مثال پمادهایی که از گیاه بذرالنج تهیه می شود ، تحت نظر پزشک ، در دردهای روماتیسمی مصرف می شود . گیاه برزک یا تخم کتان ضد سرطان است و کم کننده کلسترول بد خون و تری گلیسرید و موثر در کاهش فشار خون می باشد .

خواص گیاهان دارویی

خواص گیاهان دارویی

خواص گیاهان دارویی بسیار متنوع است . در سرزمین ایران گیاهان دارویی متنوعی موجود است که هر کدام فواید بسیار زیادی دارند . در زیر به خواص گیاهان دارویی بذرالنج ، برزک و بخور مریم اشاره می کنیم .

خواص گیاهان دارویی : گیاه بذر النج ( بنگ دانه )

بذر النج تمام بخش هابش پوشیده از کرک های بسیار سمی است و در قدیم آن را گیاه جادویی خواب آور می دانستند .

برگ ها و ساقه و دانه اش محتوی آلکالوئید های سمی مثل هیوسیامین ، اسکوپولامین ، و آتروپین می باشد که این مواد بر سیستم اعصاب مرکزی و پاراسماتیک اثر می کند اثرش مثل رازک می باشد . برای رفع درد دندان و جلوگیری از استفراغ مصرف دارد . به دلیل داشتن اثر سمی شدید در طب سنتی و مردمی مصرف آن زیاد معمول نبوده است و امروزه هم در تهیه داروهای آرام بخش و ضد آسم ، ترمیم کننده و تقویت کننده سیستم اعصاب حرکتی و تکسین ناراحتی هایی که در رابطه با پیری و ضعف و جراحی ها ایجاد می شود به کار می رود.

پماد ها و ضماد هایی هم از ترکیب روغن دانه آن و برگ ها و گلش تهیه می شود که در دردهای روماتیسمی مصرف می شود ولی چون اثر سمی شدیدی دارد مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد .

در حساسیت ها و نارحتی های دستگاه گوارش هم قرص هایی که در ترکیب آنها هیوسامین است تجویز می شود .

خواص گیاهان دارویی : برزک یا تخم کتان

گیاه برزک یا تخم کتان ، ضد سرطان است و کم کننده کلسترول بد خون و تری گلیسرید و موثر در کاهش فشار خون و تقویت کننده بدن در برابر بیماری های قلبی و رگ ها و رشد مو و ناخن و پوست و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است .

بخور ساقه کتان برای رفع گرفتگی بینی حاصل از زکام و پودر سوخته آن برای جلوگیری از خونریزی زخم ها و کمک به التیام آنها مصرف می شود گل آنها مفرح و مقوی قلب است . تخم آن مایل به زردی و و براق و نرم و مسکن است بعضی از دانه ها سفید یا متمایل به قرمز یا سیاه است .

مدر بول و شیر و عرق و ملین و برای ناراحتی کلیه و مثانه و در امعاء است و با کمی فلفل برای تقویت قوه باء افراد ضعیف و ناتوان مفید است . همچنین ریشه اش مایل به سردی و پودر ساییده خشک شه آن برای زخم ها مفید است . از خواص گیاهان دارویی اکثرا بهبود زخم هاست که تخم کتان از این امر مستثنی نیست .

بو داده دانه برزک قابض و برای ناراحتی های سینه و سرفه بی نهایت مفید است و ضمادش با تخم اسپرزه جهت تسکین درد مفاصل و نقرس و سیاتیک موثر است . به گزارش اسان طب برزک در آب سرد برای رفع بعضی جوش های نرم صورت و مالیدن لعاب آن به صورت برای رفع جوش های نرم و یا بعضی لکه های سیاه و جوش های سر سیاه و چربی پوست بسیار مفید و موثر است .

مرهم و ضماد مخصوص به نام مرهم اولئو کلکر ( روغن برزک + آب آهک ) تهیه می شود که برای درمان سوختگی ها مصرف می شود . مخلوط این روغن با الکل و صابون های پتاسی برای دردهای روماتیسمی موثر است برای رفع آبسه و ورم پوستی خمیر آرد دانه برزک با آب اثر بسیار دارد .

اگر دانه آن را در آب گرم ریخته کمی برگ یا گل ختمی را به آن اضافه کنید برای دفع ورم معده و ناراحتی های گوارشی دام ها به کار می برند . در مبارزه با دیابت هم نقش کمکی می تواند داشته باشد .

خواص گیاهان دارویی : بخور مریم

ریشه و غده زیر زمینی و عصاره آنها به مصرف دارویی می رسد . اثر عصاره اش بیشتر است موجب رفع لکه هایی که در آن افتاب روی صورت به وجود می آید و نقرس و ضعف های عصبی مفید است .

ضماد این گیاه دارویی با روغن زیتون کهنه شده برای رفع شکاف ها و ترک های اندام که در برابر سرما ایجاد می شود مفید می باشد . بوئیدن گیاه تازه آن که کوبیده باشد برای تخلیه و تمیز کردن بینی و تخم آن لینت بخش مزاج است .

همچنین جلا دهنده پوست و ضماد تخمش برای ناراحتی های جلدی مثل زرده زخم و لکه های صورت که در اثر آفتاب ایجاد می شود و خنازیر ( بیماری ورم گلو) و ورم سخت و رنجوری و مصرف آن به صورت سرمه کشیدن در چشم برای ریزش آب از چشم مفید است .

 

منبع مطلب خواص گیاهان دارویی : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:46 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
بک لینک بک لینک