سفارش تبلیغ
صبا ویژن
من از هنگام بعثتم تا روز قیامت، شفیع هر آن دوتنی هستم که در راه خدا با یکدیگر، دوستی و برادری می کنند. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
موهبت
 
مبتلایان کراتوکنژکتیویت سیکا

کراتوکنژکتیویت سیکا ، به احساس سوزش ، خشکی و خارش چشم می گویند که به علت التهاب موضعی است . این نشانه ها به تخریب اپی تلیوم ملتحمه چشمی و قرنیه نسبت داده می شود .

کراتوکنژکتیویت سیکا

کراتوکنژکتیویت سیکا

کراتوکنژکتیویت سیکا ، به احساس سوزش ، خشکی و خارش چشم می گویند که به علت التهاب موضعی است . این نشانه ها به تخریب اپی تلیوم ملتحمه چشمی و قرنیه نسبت داده می شود .

تظاهرات خارج عقده ای که در 1/3 مبتلایان کراتوکنژکتیویت سیکا دیده می شود اینگونه است :شامل خستگی های زودرس ، تب خفیف ، پدیده رینود ، دردهای مفصلی و آرتریت و دردهای عضلانی . درگیری های احشائی مانند درگیری ریه ، درگیری کلیوی و درگیری کبد هم دیده می شود . بیشتر مبتلایان به کراتوکنژکتیویت سیکا حداقل یک اپیزود از آرتریت غیر ساینده را در خلال بیماری تجربه می کنند . تظاهرات ناشی از درگیری ریه شایع است … درگیری کلیوی شامل نفریت بینابینی است که باکاهش وزن مخصوص ادرار ، اختلال کارکرد توبولها با یا بدون اسیدوز و سندرم فانکونی تظاهر می یابد . اسیدوز درمان نشده می تواند منجر به نفروکلسینوز شود . گلومرولونفریت نادر است . و اسکولیت ، عروق کوچک یا متوسط را درگیر می کند که شایعترین تظاهرات آنان عبارتند از : پوپورا ، کهیر راجعه ، زخمهای پوستی ، گلومرولونفریت و منونوریت مولتیپکس .

یکی از تظاهرات خیلی بد بیمارانکراتوکنژکتیویت سیکا ،  لنفوما است که معمولا در اواخر سیر بیماری خود را نشان می دهد . بزرگی مداوم و پا بر جای پاروتید ، لنفادنوپاتی ، و اسکولیت پوستی ، نوروپاتی محیطی و کرایو گلوبولینمی تظاهراتی هستند که پیدایش لنفوم را مطرح می کنند . همیشه باید در صورت مشاهده بزرگی مداوم و پایدار غدد بزاقی اصلی ، لنفادنوپاتی ، ندول های ریه یا لنفادنوپاتی ناف ریه یا مدیاستینوم به لنفوم شک کرد . لنفادنوپاتی در 14% مبتلایان به شوگرن دیده می شود . اندام های پارانشیمی می توانند مبتلا شوند . لنفوم ها ممکن است پس از گذشت سالیان زیاد پس از یک سیر خوش خیم ظاهر شوند و بیشتر در مبتلایان به بیماری سیستمیک دیده می شوند . بیشتر لنفومها از نوع سلول b بوده و از درجه پایینی برخوردارند . غدد بزاقی شایعترین منطقه ابتلا هستند .

در بیشتر بیماران کراتوکنژکتیویت سیکا  ، سندرم اولیه سیری آهسته و خوش خیم دارد . تظاهرات اولیه می توانند غیر اختصاصی یا بصورت خشکی مخاطات باشند و از نشانه های اولیه تا پیدایش بیماری 8 تا 10 سال طول می کشد … درگیری سایر غدد برون ریز کمتر است و شامل ترشحات غده موکوسی بخش های فوقانی و تحتانی درخت تنفسی و کاهش ترشح غدد مجاری گوارشی که منجر به آتروفی مخاط مری ، گاستریت آتروفیک و پانکراتیت ساب کلینیکال می شود ، می باشد . دیس پارونی کم شدن وزن مخصوص ادرار وخشکی پوست نیز ممکن است روی دهد .

علایم آزمایشگاهی کراتوکنژکتیویت سیکا (سندرم خشکی چشم )

تغییرات آزمایشگاهی کراتوکنژکتیویت سیکا به صورت آنمی نرموکروم نرموسیتی است . افزایش ESR تقریبا در 70% بیماران می شود و Anti-La وAnti-RO از معیارهای تشخیص هستند . در واقع Ag هایی که این دو Ab علیه آنها اسخته می شود در تمام بافت های بدن وجود دارند و در هسته مستقر هستند . مساله مهم ، عاملی است که باعث می شود اینها به سطح سلول بیایند . دیده شده که به دنبال عفونتهای ویروسی بخصوص EBV میزان بروز  Anti-Laو Anti-RO بالا می رود . علت آن این است که توزیع مجدد این آنتی ژنهای هسته ای در طی عفونت به سطح سلول صورت میگیرد . این دو اتوآنتی بادی مختص شوگرن نیستند و مثلا در لوپوس هم دیده می شوند . اما اگر بتوانیم با الیزا اینها را اندازه بگیریم ، تا 95% بیماران مبتلا به شوگرن Anti-Ro و تا 85% آنها Anti-La مثبت هستند . به نظر می رسد که اینها عامل همراه بیماری هستند نه شروع کننده آن .

تست شیرمر I در کراتوکنژکتیویت سیکا

کاغذ مخصوصی را در پلک تحتانی قرار می دهیم . پس از گذشتن حدود پنج دقیقه ، اگر این کاغذ کمتر از 5 میلی متر خیس شود تست شیرمر بیمار مثبت است .  به گزارش آسان طب موقع انجام تست باید مراقب بود که ملتحمه تحریک نشود زیرا در صورت تحریک ممکن است اشک زیاد شده و حساسیت تست را کم کند . در انجام این تست از هیچ قطره بی حسی نباید استفاده کرد .

 

منبع مطلب کراتوکنژکتیویت سیکا : سایت آسان طب

http://asanteb.com/


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مجتبی محرر 94/11/1:: 9:45 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
بک لینک بک لینک